Skip to main content

Khasiat Buah Kurma

Mengapa Nabi SAW memakan kurma dalam hitungan ganjil ? 

Nabi SAW memerintahkan kita, memakan dalam hitungan ganjil 3, 5, 7, 9 atau 11 dan dimakan pada pagi hari?

Dan yang paling baik makan tujuh biji kurma. Baik dari segi Agama dan ilmiah penjelasan atas pertanyaan ini yaitu ternyata kurma membuahkan daya perlindungan tubuh manusia dan membuat perisai dan pelindung untuk tubuh manusia.

Amir bin Saad dari ayahnya – berkata: Rasulullah, sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Lakukanlah ikhtiar perlindungan dari sihir dengan memakan 7 biji kurma.

Penelitian sudah tunjukkan kalau buah kurma miliki manfaat utama.

1. Mengurangkan tingkatan kolesterol dalam darah dan mencegah kesumbatan disaluran darah.

2. Mencegah cancer usus besar serta mencegah penyakit bawasir dan kurangi bentuk batu kepahitan dan membantu tahap kehamilan serta waktu bersalin, lantaran mengandung serat serta makanan yang baik pencernaan dan gula.

3. Mencegah kerusakan gigi karena mengandung fluorine.

4. Mencegah racun karena mengandung natrium, gallium dan vitamin C.

5. Penyembuhan kekurangan darah merah karena mengandung zat besi, tembaga, vitamin B-2.

6. Ubat untuk penyakit lemah tulang karena mengandung kalsium, fosfor, vitamin A.

7. Penyembuhan untuk kehilangan selera makan dan kurangnya fokus karena mengandung gallium.

8. Untuk pengubatan kekurangan umum dan jantung berdebar karena mengandung magnesium, tembaga.

9. Ubat cancer sendi dan otak karena mengandung boron.

10. Anti-cancer karena mengandung selenium.

11. Pengobatan disfungsi ereksi karena mengandung boron, vitamin A.

12. Perawatan untuk kulit kering dan penyakit cornea mata kering serta kebutaan malam karena mengandung vitamin A.

13. Ubat untuk penyakit saluran pencernaan saraf karena mengandung vitamin B1.

14. Perawatan untuk rambut gugur dan stres mata serta selaput lendir rongga mulut serta inflamasi bibir karena mengandung vitamin B-2.

15.Perawatan inflamasi kulit karena mengandung vitamin niacin.

16.Ubat untuk penyakit kudis, melemahkan keseluruhan tubuh dan jantung berdebar, sesak napas dan kecot pembuluh darah serta timbulnya bintik-bintik merah pada kulit serta kekurangan dalam tulang dan gigi, karena mengandung Vitamin C, atau ascorbic acid 2.

17. Pengubatan keasaman diperut karena mengandung klorin, natrium dan gallium.

18. Pengubatan penyakit gusi dan kekurangan saluran darah capillary, kekurangan kekuatan otot dan tulang karena mengandungi vitamin C.

*SEBAR LUASKAN KEPADA KERABAT DAN SAHABAT SEMOGA  BERMANFAAT*

Comments

Popular posts from this blog

Cara Bersihkan Sterika Yang Melekat (Kaedah Masker Ubat Gigi)

Selalunya kes sterika melekat atas baju dan merosakkan baju memang selalu jadi kan...nak pulak masa tu dah lambat nak pergi jumpa client / meeting. 
Ok macam mana nak bersihkan sterika yang jadi macam ni...
Sebelum ni saya dah guna hampir semua tips dalam Mr Google tentang cara bersihkan sterika. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan sendiri.
Sebelum tu nak cakap masa ni saya ada sekeping jer gambar sterika yang pernah saya tolong bersihkan. Sebab bila dah melekat selalunya kita panic dan geram kannnn. Tengah kejar masa memang tak dan nak ambik gambar...ni pun gambar sterika yang dah pun selesai dicucikan. Lepas happy dah bersih. Jimat tak payah beli sterika baru..
Antara sterika yang pernah saya bersihkan...sterika di rumah mak saya dan sterika di rumah mertua saya. Kesian mereka...nak iron baju rasa berbonggol sebab ketebalan yang melekat tu amatlah tebal sekali yer...sorry jugak gambar memang takde...sebab saya masa tu dah naik "syeh" tak boleh sabar nak gosok dah.
O…

Hati Berlemak ? Punca & Cara Mengatasinya

PUNCA KEROSAKAN HATI AKIBAT PENYAKIT HATI BERLEMAK (NAFLD)
Masalah hati berlemak mungkin agak asing kita dengar, tetapi ianya telah menjadi sangat biasa dalam masyarakat zaman moden sekarang. Selalunya masalah ini dikaitkan dengan pengambilan arak atau minuman beralkohol secara berlebihan. Kajian sains menunjukkan, sekarang ini masalah yang lebih kerap berlaku adalah masalah hati berlemak yang tidak berkaitan dengan pengambilan alkohol atau dipanggil Non-Alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD). Ianya bukan berpunca daripada pengambilan lemak yang tinggi atau pengambilan makanan berkolesterol yang tinggi tetapi kajian menunjukkan ianya berpunca daripada pengambilan karbohidrat atau secara khususnya gula fruktosa yang tinggi.

Masalah hati berlemak selalunya berkaitan dengan masalah obesiti. Seseorang yang mempunyai masalah hati berlemak selalunya mempunyai paras kolesterol tinggi dan juga paras asid urik yang tinggi. Ia adalah sebahagian daripada sindrom metabolik dan selalunya seseorang…