Skip to main content

7 Jenis Makanan Yang Menghapuskan Perut Boroi Selama-lamanya

Sebab Keradangan / Inflamasi
Apabila dimakan secara teratur, makanan yang mempunyai ciri-ciri anti-radang boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan, membantu untuk mencegah kesan-kesan kesihatan jangka panjang. Tetapi lebih mudah jika anda mengetahui makanan yang boleh menyebabkan anda mengalami keradangan. Sebagai contoh pedih ulu hati adalah satu kesan keradangan akibat ketidakselesaan dalam proses penghadaman. Apabila keradangan terkawal, bukan sahaja anda akan mempunyai lebih banyak tenaga dan berasa lebih baik secara keseluruhan, tetapi anda juga akan mendapati bahawa berat badan dan pengurangan lemak perut menjadi lebih mudah!

Hanya tambah makanan anti-radang dalam pelan hidangan anda setiap hari. Semakin kerap anda makan makanan ini, semakin kurang keradangan @ inflamasi berlaku. Di antara makanan dan nutrien berikut boleh melawan keradangan adalah seperti berikut:


Buah-buahan dan sayuran seperti epal, beri, brokoli, cendawan, betik, nanas, dan bayam yang mempunyai kuasa anti radang yang tinggi.
Teh Hijau ialah minuman ringan yang baik untuk membantu mengecilkan saiz pinggang anda serta untuk mengurangkan keradangan. Flavonoid dalam teh ini mempunyai ciri-ciri anti-radang semulajadi. Dan kompaun EGCG dalam teh hijau telah terbukti untuk membantu mengurangkan lemak badan.

Sumber asid lemak jantung sihat membantu meningkatkan tahap kolesterol HDL yang sihat dan mengurangkan keradangan keseluruhan. Sumber besar termasuk minyak zaitun, badam, dan avocado. 

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa diet dengan peratusan yang tinggi asid lemak omega-3 dan peratusan yang rendah omega-6 asid lemak dapat mengurangkan keradangan. Sumber makanan omega-3 termasuk walnut, flaxseed dan ikan seperti salmon Alaska liar.
Rempah ratus seperti bawang putih, kunyit, kayu manis, halia dan cili. Hanya tambahkan sekerap mungkin dalam masakan anda. 


Gandum penuh kaya dengan serat, bijirin membantu mengawal tindak balas insulin dalam badan anda. Kandungan Vitamin B yang tinggi membantu mengurangkan hormon homocystine keradangan di dalam badan.
Minum air 'kosong' dengan banyak untuk menyahtoksin badan anda. Paling kurang 3L/sehari dan pastikan anda minum 200ml air bagi setiap setengah jam senaman anda. Tambahkan sedikit perahan lemon ke dalam air untuk memberikan "flavour". Air kosong juga tidak mengandungi kalori!



Selamat Mencuba !

Comments

Popular posts from this blog

Cara Bersihkan Sterika Yang Melekat (Kaedah Masker Ubat Gigi)

Selalunya kes sterika melekat atas baju dan merosakkan baju memang selalu jadi kan...nak pulak masa tu dah lambat nak pergi jumpa client / meeting.  Ok macam mana nak bersihkan sterika yang jadi macam ni... Sebelum ni saya dah guna hampir semua tips dalam Mr Google tentang cara bersihkan sterika. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan sendiri. Sebelum tu nak cakap masa ni saya ada sekeping jer gambar sterika yang pernah saya tolong bersihkan. Sebab bila dah melekat selalunya kita panic dan geram kannnn. Tengah kejar masa memang tak dan nak ambik gambar...ni pun gambar sterika yang dah pun selesai dicucikan. Lepas happy dah bersih. Jimat tak payah beli sterika baru.. Antara sterika yang pernah saya bersihkan...sterika di rumah mak saya dan sterika di rumah mertua saya. Kesian mereka...nak iron baju rasa berbonggol sebab ketebalan yang melekat tu amatlah tebal sekali yer...sorry jugak gambar memang takde...sebab saya masa tu dah naik "syeh" tak boleh sa

Hati Berlemak ? Punca & Cara Mengatasinya

PUNCA KEROSAKAN HATI AKIBAT PENYAKIT HATI BERLEMAK (NAFLD) Masalah hati berlemak mungkin agak asing kita dengar, tetapi ianya telah menjadi sangat biasa dalam masyarakat zaman moden sekarang. Selalunya masalah ini dikaitkan dengan pengambilan arak atau minuman beralkohol secara berlebihan. Kajian sains menunjukkan, sekarang ini masalah yang lebih kerap berlaku adalah masalah hati berlemak yang tidak berkaitan dengan pengambilan alkohol atau dipanggil Non-Alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD). Ianya bukan berpunca daripada pengambilan lemak yang tinggi atau pengambilan makanan berkolesterol yang tinggi tetapi kajian menunjukkan ianya berpunca daripada pengambilan karbohidrat atau secara khususnya gula fruktosa yang tinggi. Masalah hati berlemak selalunya berkaitan dengan masalah obesiti. Seseorang yang mempunyai masalah hati berlemak selalunya mempunyai paras kolesterol tinggi dan juga paras asid urik yang tinggi. Ia adalah sebahagian daripada sindrom metabolik dan selalunya s