Skip to main content

9 Makanan Elak Sembelit

JANGAN TRY MANA-MANA PRODUK SEMBELIT SEBELUM ANDA BACA "9 JENIS MAKANAN ELAK SEMBELIT" YG 3X LEBIH BERKESAN SETTLEKAN SEMBELIT & KECUTKAN BUWASER 



Kajian dari pakar mengatakan, LEBIH 5 juta rakyat Malaysia menghadapi masalah berkaitan penghadaman iaitu rasa senak di perut, kembung, meneran ketika membuang air besar, sembelit dan akhirnya terjadi buwaser. 





Masalah sembelit berpunca dari gaya hidup dan cara pemakanan rakyat Malaysia yang kurang mengambil serat atau fiber dalam diet seharian mereka. Mereka yang tidak alami sembelit mengeluarkan 75% najis yang lembut dan tanpa perlu meneran. Seseorang individu mengalami masalah sembelit jika 40% daripada najis yang dikeluarkan keras. Buwaser mudah terjadi apabila masalah sembelit dialami bertahun-tahun. Adakalanya proses membuang air besar disertai dengan darah kerana luka di kawasan rektum yang menyebabkan rasa yang amat sakit ketika membuang air besar. Jangan dibiarkan, ada kes yang berlaku mendapati ia merupakan tanda-tanda kanser kolon.


Pengumpulan najis lama di dalam usus akan menyebabkan terbentuknya kerak-kerak di dalam dinding usus bersama-sama dengan toksin.Toksin-toksin ini bercampur dengan lemak-lemak jahat dan tepu. Salah satu tanda, pengumpulan lemak dan toksin adalah perut mula buncit, mulut dan peluh badan berbau, sering mengalami kegatalan kulit, sukar fokus dan kerap letih.


Sekiranya masalah sembelit berterusan, pengambilan julap boleh membantu. Tetapi jika digunakan terlalu lama, boleh menyebabkan usus menjadi “malas”. Pergerakan usus akhirnya bergantung dengan julap semata-mata. Ada kes individu yang telah mengambil julap dalam jangka masa yang lama, perlu menambah dos kerana julap tidak lagi memberi kesan. Malah, ada yang mengalami cirit birit dan rasa pedih perut. Pengambilan julap bukanlah penyelesaian kepada masalah sembelit semata-mata. Proses pembuangan air besar seharusnya berlaku secara semulajadi.


Oleh itu, ubahlah cara pemakanan dengan menambah LEBIH BANYAK SERAT atau FIBER dalam pemakanan seharian. Minum lebih banyak air dan lakukan pergerakan fizikal. Segera membuang air besar apabila mula terasa. Jangan tangguhkan dan biasakan waktu pembuangan air besar. Selain itu, elakkan pengambilan kafein dan protein dari daging secara berlebihan semasa dalam proses pemulihan. Perut dikatakan “otak kedua” bagi manusia. Selalu lakukan senaman pernafasan dan bertenang bagi menangani stress. Berfikiran positif boleh membantu proses pemulihan yang holistik.


Pengambilan produk fiber tanpa julap di pasaran haruslah selamat bagi semua peringkat umur, terutamanya kanak-kanak, wanita hamil dan warga emas.


“Makanlah makananmu sebagai ubat, mencegah LEBIH baik dari merawat”


-KVMs Health


LIKE & SHARE jika anda ada rakan-rakan atau saudara mara yang alami masalah sembelit.


Comments

Popular posts from this blog

Cara Bersihkan Sterika Yang Melekat (Kaedah Masker Ubat Gigi)

Selalunya kes sterika melekat atas baju dan merosakkan baju memang selalu jadi kan...nak pulak masa tu dah lambat nak pergi jumpa client / meeting. 
Ok macam mana nak bersihkan sterika yang jadi macam ni...
Sebelum ni saya dah guna hampir semua tips dalam Mr Google tentang cara bersihkan sterika. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan sendiri.
Sebelum tu nak cakap masa ni saya ada sekeping jer gambar sterika yang pernah saya tolong bersihkan. Sebab bila dah melekat selalunya kita panic dan geram kannnn. Tengah kejar masa memang tak dan nak ambik gambar...ni pun gambar sterika yang dah pun selesai dicucikan. Lepas happy dah bersih. Jimat tak payah beli sterika baru..
Antara sterika yang pernah saya bersihkan...sterika di rumah mak saya dan sterika di rumah mertua saya. Kesian mereka...nak iron baju rasa berbonggol sebab ketebalan yang melekat tu amatlah tebal sekali yer...sorry jugak gambar memang takde...sebab saya masa tu dah naik "syeh" tak boleh sabar nak gosok dah.
O…

Hati Berlemak ? Punca & Cara Mengatasinya

PUNCA KEROSAKAN HATI AKIBAT PENYAKIT HATI BERLEMAK (NAFLD)
Masalah hati berlemak mungkin agak asing kita dengar, tetapi ianya telah menjadi sangat biasa dalam masyarakat zaman moden sekarang. Selalunya masalah ini dikaitkan dengan pengambilan arak atau minuman beralkohol secara berlebihan. Kajian sains menunjukkan, sekarang ini masalah yang lebih kerap berlaku adalah masalah hati berlemak yang tidak berkaitan dengan pengambilan alkohol atau dipanggil Non-Alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD). Ianya bukan berpunca daripada pengambilan lemak yang tinggi atau pengambilan makanan berkolesterol yang tinggi tetapi kajian menunjukkan ianya berpunca daripada pengambilan karbohidrat atau secara khususnya gula fruktosa yang tinggi.

Masalah hati berlemak selalunya berkaitan dengan masalah obesiti. Seseorang yang mempunyai masalah hati berlemak selalunya mempunyai paras kolesterol tinggi dan juga paras asid urik yang tinggi. Ia adalah sebahagian daripada sindrom metabolik dan selalunya seseorang…